කෙවින් කාටර්ගත් ඡායාරුපය

ඔබ විනෝද වෙලාවක යහළුවන් සමග සවාරියක් යන්නට කැමතිද?ඔබ එවැනි වෙලාවක අමතක නොකරනම දෙය මොකක්ද කියලා ඔබෙන් ඇහුවොත්.ඔබ නිරතුරුව දෙන පිළිතුර තමයි ස්මාර්ට් ජංගම දුරකථනය.ඔබ කැමති ඔබේ නෙත ගැටෙන සොදුරු දසුන් කැමරා කාච ඔස්සේ සමාජ ගත කරන්නට.පසුගිය අවුරුදු ගණන මුළුල්ලේම දස දහස් ගණන් ජංගම දුරකතනයේ තෙවැනි ඇසෙන් දුටු දුර්ලභ ගනයේ සිදුවීම් ලෝකයේ හැමෝම බෙදාගත්තා.ලොවෙන් එකෙක් එක් දෙයකට වෙයි සමත කියන ඇත්ත ඔබටත් මටත් පිලිගන්නම වෙනවා.

අපි අද කතා කරන්නේ මුළු ලෝකයම කදුලින් සසල කල අනුවේදනීය කතාවක හැරවුම් ලක්ෂ්‍ය ගැනයි.ඕනෑම කෙනෙක් කැමති තමන් කැමතිම ක්ෂේත්‍රයක ප්‍රවීනයෙක් වෙන්න.මේ කියන කතානයකයත් එවැනිම කෙනෙක්.ඔහු කුඩා කල සිටම අනේක දුක් ගැහැට විදිමින් තමන් ආදරයෙන් වැලදගත්ත ක්ෂේත්‍රයක ඉහලම ස්ථානය ස්පර්ශ කල මිනිසෙක් ලෙස හැදින්විය හැකි කෙවින් කාටර්.ඔහු උපත ලබන්නේ 1960දශකයේ සැප්තැම්බර් මස 13 වනදා දකුණු අප්‍රිකාවේ ජොහැනස්බර්ග් නගරයේය.වර්ණ භේදවාදය තදින්ම ක්‍රියාත්මක වන යුගයකඋපන් මොහුට වරක් පොලිසියෙන් අත්අඩංගුවට ගන්නවා කලුජතිකයන් වෙසෙන ප්‍රදේශයක නිත්‍යානුකුල නොවන අයුරින් ජීවත්වීම නිසාම.

උසස් අධ්‍යාපනයෙන් පසුව ඖෂධවේදියකු ලෙස රැකියාව කරන මොහු පසු කාලීනව යුධ සේවයට එකතු වෙනවා.නමුත් ඔහුගේ තරුණ කෝඩුකාර සිතුවිලි නිසාවෙන්ම ඔහුට මෙම ක්ෂේත්‍ර වලින් කෙල පැමිණීමට නොහැකිවෙනවා.කෙසේ හෝ ඔහුගේ හදගැස්ම හදුනන රැකියාව ඔහුගේ සිතුවිලිවලට් ජීවය දෙනවා.ඒ තමයි හීනි ඇස් දෙකක් සහ පුළුල් දෘෂ්ටියක් හෙබි මෙම සිහින් මිනිසා අදමෙන් ඩිජිටල් කැමරා පැමිණෙන්නට වත් නොසිතු යුගයේ ජයාරූප මාධ්‍යකරණයේ අත්පොත් තබනවා.ඔහුගේ නිසඟ හැකියාව නිසාවෙන්ම ඉතාම කෙටි කලකින්ම ඔහුගේ වෘත්තීය ජීවිතය සාර්ථකත්වයේ මාර්ගය ස්පර්ශ කරනවා.එසේ සාර්ථකත්වය ලෝකය ඉදිරියේ දිග හැරෙන්නේ ඔහුගේ තරුණ වියෙදීමයි.

1993දී සුඩානයේ සංචාරය කරන මොහු හිමිවන්නේ දකුණු සුඩානයේ පැවති සිවිල් යුදමය තත්වය වාර්තා කිරීමටයි.එක්සත් ජාතීන්ගේ සංවිධානයේ අනුග්‍රහයෙන් පැමිණෙන ඔහු යුද්දයේ අදුරු සෙවනැලි ඔස්සේ කැමරා කාච මනාව සුසර කරනවා.මාධ්‍ය වේදියාගේ පරම යුතුකම ජනතාව පිනවීමම යන සුපිරිසිදු සත්‍ය පසක් කරමින් ඔහු ඉතාම සුක්ෂම දසුන් කැමරාවේ සටහන් කරගන්නවා.එම යුදමය තත්වය හමුවේ දස දහසක් සුඩාන ජනතාව කුසගින්නට අහරක් නැතිව පවස නිමන්නට දිය පොදක් නැතිව අන්ත අසරණබාවයට පත්වුණු සුඩාන ජනතාව පාලු ගිරිදුර්ග මතින් නොනවතින අරගලයක යෙදුනි.

ඉතින් මෙලෙස එක් අවස්ථාවකදී කාටර් නම්වූ තරුණ ඡායාරුප මාධ්‍යවේදියා යම් අවස්ථාවක දකිනවා තියුණු හොටක් සහිත වේගයෙන් පියඹා එන දුටුවන්ගේ නෙත් පුදුම කරවන රාජාලියකු.රාජාලියා පසුපස ඇදෙන කාටර් හට දකින්නට ලැබෙන්නේ ජීවිතේ නැවත කිසි දිනක්වත් දක්නටවත් එපා කියන අතිශය සංවේදී දසුනක්.පුංචි දැරියක් කුසට අහරක් නොමැතිව මන්ද පෝෂණයෙන් බිම වැතිර සිටින දසුනකි.අධික උණුසුමත් සමග මිනිස්සුන්ට පමණක් නොව සතා සීපවටද අහර නොමතිකමටදෝ රාජාලියා කුඩා දැරිවිය ගොදුරු කරගැනීමට උත්සහ දරනවා.

අවසානයේදී කෙවින් කාටර් ගේ කැමරා කාචය මත දුර්ලභ ගනයේ දසුනක් ඉතුරුකරමින් රාජාලියා කුඩා දැරිවිය දහගෙන ඇතට රැගෙන යනවා.අධික මන්ද පෝෂණයෙන් පෙළුණු දැරිවිය මරුතුරුලට යන්නේ ජායාරුපය ගැනම සිතු බෙරගනීමට් ඉදිරිපත් නොවූ කාටර් ගේ හිතට පීඩනයක් ඇතුළු කරමිනි.ඔබ සිතන්නේ මේ කාරණයෙන්ම මෙය අවසන් වුවා කියාද?නැත.

අහිංසක දැරිවියක් සතෙකුගේ ගොදුරක් වන මොහොතක කිසිම තැකීමක් නොකලත් මෙම ජයරුපය 1993 දී නිව්යෝක් ටයිම්ස් පුවත්පතේ පලකල කෙවින් කාටර් මුළු ලෝකයේම අවධානය දිනාගන්නවා.නමුත් ඔහුගේ හෘද සාක්ෂිය සෑම විටම ඔහුට වද දෙනවා දැරිය බේරාගැනීමට නොහැකිවීම ගැන.ශාන්ත පිටර්ස්බර්ග් පුවත්පතේද මෙය සඳහන් වන්නේ ඡායාරුප ශිල්පියාගේ ගොදුරක් ලෙසයි.ලෝකයේ ඕනෑම දක්ෂ ඡායාරුප ශිල්පියෙකුට ලැබෙන ඉහලම සම්මානය වන Pulitzer Prize ත්‍යාගය මෙවර හිමිවුණේ ද කෙවින් කාටර්ටය.

රතු පලස මතින් අවිදගොස් සමස්ත ලෝකයේම අවදානය දිනාගත් මෙම සුවිශේෂී කලාකරුවාට එම අමිහිරි සිදුවීම අමතක කරන්නට නොහැකිවෙනවා.ඔහුට හැම රාත්‍රියකම එය වද දෙනවා.සැම දිනකම සිගරට් දල්වමින් ගසක් යටට වී මානසිකව විදව සිටිමින් සිටි මොහු සම්මානය ලැබීමෙන් පසුව හරියටම මාස 3ක් ගතවද්දී දිවි නසාගන්නවා.ඔහුගේ මතකයක් ඉතුරුකරමින් සදාතනික ප්‍රශ්නයක් ලෝකය මත චිත්‍රණය කරමින් අවසන් සුසුම වා තලයට මුසුකරනවා